Alea iacta est, 2003 50. Biennale w Wenecji (formuła: sen
– marzenie –konflikt), Pawilon Polski, fragment pracy
fot. Andrzej Świetlik
gra
jest marzeniem o wygranej
gra jest archetypiczną formą sytuacji konfliktowej
gra jest najprostszym symbolem relacji marzenie-konflikt
Formuła: "sen – marzenie – konflikt" w swoich elementach znana
jest człowiekowi na co dzień, albowiem codziennie śpi, marzy (we
śnie i na jawie) oraz popada w mniejsze lub większe konflikty
różnych rozmiarów (od konfliktów między jednostkami aż po
konflikty z samym sobą). Sprowadzenie do jednego dzieła sztuki
staje się wspólnym mianownikiem marzenia i konfliktu.
Można je traktować dosłownie lub w przenośni i w zależności od
tego, czy w jednej czy w drugiej wersji pokrywają się ze sobą
możemy nimi dywagować na płaszczyźnie dzieła sztuki.
Gra w kości - wynalazek homeryckiego mędrca Palamedesa –
zakłada, że gra się z kimś o coś (tak jak np. gra rycerza ze
śmiercią w filmie Bergmana "Siódma pieczęć"), ja zaś -
korzystając z jego wynalazku - zakładam możliwość gry z samym
sobą o "nic”.
Stanisław Dróżdż
Interpretacje:
Alea iacta est, Paweł Sosnowski,
Projekt polskiej ekspozycji na 50. Biennale w Wenecji 2003 Alea iacta est, Elżbieta Łubowicz,
Stanisław Dróżdż: Miłość do słowa, miłość do rzeczy